Spółka stabilizuje działalność po okresie zmian we władzach i bezprecedensowo trudnym dla handlu etapie epidemii koronawirusa
Kluczowe dane finansowe Grupy VRG S.A. po pierwszym półroczu 2020 r. (MSSF16):
• Sprzedaż: 372,3 mln zł (-23,2 proc. r/r) – spadek w segmencie odzieżowym i jubilerskim, ze względu na wpływ COVID-19 (zamknięcie salonów w okresie od 14 marca do 4 maja 2020)
• Zysk (strata) netto: -34,3 mln zł
• Marża brutto: 47,3 proc. (-4,2 proc. r/r) - spadek ze względu na większy udział sprzedaży online i wyższe promocje
• Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A): 188,2 mln zł (-15,1 proc. r/r)
• Sieć: 567 sklepów (-19 r/r) w 109 miastach (+6 r/r), 141 salonów franczyzowych (+4 r/r), 52,7 tys. m2 powierzchni (-1% r/r)
• Online: 30 proc. udział w sprzedaży (+16,5 p.p. r/r)
• Dług netto Grupy: 79,3 mln zł na koniec 2Q20, spadek o prawie połowę r/r (pod MSR17).
Podobnie jak cała branża detaliczna i wiele innych gałęzi gospodarki, VRG stanęła w pierwszej połowie br. wobec wyzwań związanych z COVID-19. Epidemia miała wpływ w szczególności na drugi kwartał. Wraz z zamknięciem centrów handlowych w okresie od 14 marca do 4 maja, większość salonów stacjonarnych grupy nie mogła działać. Internet był kluczowym kanałem sprzedaży i kontaktu z odbiorcą, co nie pozostało bez wpływu na wyniki marek grupy.
Wprowadzone szybko działania stabilizacyjne zorientowane na utrzymanie płynności, dostosowanie bazy kosztowej do niższej sprzedaży oraz położenie nacisku na sprzedaż on-line pozwoliły VRG na sprawne przejście przez okres zawirowań.
Działania stabilizacyjne podjęte przez Grupę VRG były skuteczne. Na koniec pierwszego półrocza spółka zaraportowała mocne przepływy operacyjne, dzięki redukcji zapasów i ograniczeniu wydatków inwestycyjnych. Niemal połowę mniejszy niż na koniec półrocza 2019 był jej dług netto.
Jednocześnie spółce udało się w tych wyjątkowych okolicznościach wspierać sprzedaż, dzięki konsekwentnemu poszerzaniu asortymentu poszczególnych marek o produkty casual oraz wcześniejszym inwestycjom w kanał online.
„Dzięki wyjątkowej mobilizacji zasobów Grupy udało nam się przetrwać bezprecedensowy w polskim handlu czas i minimalizować negatywny wpływ czynników rynkowych na przychody. W maju nasi klienci mogli wrócić do salonów. Jednak mamy świadomość, że okres pandemii będzie miał istotne, długofalowe skutki dla naszej branży. To efekt daleko idących zmian trendów konsumenckich i zachowań społecznych związanych z pracą biurową. Ta sytuacja wymaga od nas dalszej ciężkiej pracy, nowych pomysłów i rozwoju oferty asortymentowej” – komentuje Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG S.A., odpowiedzialny za działalność operacyjną grupy i piony marek.
W drugim półroczu grupa planuje dalszy rozwój kanałów online. Obok większych nakładów na pozyskanie ruchu z Internetu i pracą nad usprawnieniem logistyki online, VRG planuje uruchomienie aplikacji sprzedażowej. Działania te mają grupie pozwolić utrzymać dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w kanale online i osiągnąć cel na 2020 rok: podwojenie udziału
tego kanału w całości wolumenu sprzedaży rok-do-roku (do poziomu 25 proc.)
Przed VRG ważny dla spółek modowych sezon jesień – zima. W ofercie marek odzieżowych pojawi się wiele nowości. Vistula, obok poszerzonej oferty wpisanych już na stałe w asortyment produktów linii ECO, zaoferuje po raz pierwszy elementy kolekcji damskiej. Będą to formalne garnitury oraz przygotowane w damskich krojach modele spójne z kolekcją męską. Wólczanka powalczy o klienta kolekcjami koszul damskich i męskich, ale również nowym asortymentem. W kolekcji pojawią się kolejne modele z dzianiny, damskie i męskie bluzy, nowe fasony spodni i dodatkowe akcesoria. Marka Bytom zaznaczy w nowej kolekcji jubileusz 75-lecia. Stworzony z tej okazji oryginalny wzór odwołujący się do litery B pojawi się jako motyw specjalny w kolekcji MONOGRAM. Znajdą się z niej t-shirty, swetry, koszule, kurtki, garnitur a nawet dres. Kolekcja jesienna Deni Cler będzie inspirowana sztuką nowoczesną. Salony W.KRUK zachowują bogatą ofertę ponadczasowej i atrakcyjnej biżuterii z autorskich kolekcji i zegarków.
„Aktualnie cała energia zarządu skoncentrowana jest na skutecznym przeprowadzeniu spółki przez trudny okres epidemii i spowolnienia gospodarczego” – deklaruje Andrzej Jaworski, prezes zarządu VRG S.A. „Weszliśmy w drugie półroczne 2020 r. w dobrej sytuacji płynnościowej i ze stabilnym finansowaniem zewnętrznym. Rozwijamy asortyment poszczególnych marek w kierunku, który jest zgodny z trendami konsumenckimi i sukcesywnie zwiększamy udział w sprzedaży kanału online” – wylicza prezes.
Prezes zapowiada, że grupa będzie kontynuować optymalizację sieci sprzedaży w oparciu o kryterium rentowności poszczególnych sklepów. Scenariusz bazowy VRG zakłada spadek sprzedaży w całym roku 2020 na poziomie nie większym niż 20 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
„Naszą ambicją, w perspektywie kadencji jest aktywne dostosowywanie modelu biznesowego spółki i segmentacji marek odzieżowych grupy do zmieniających się dynamicznie trendów rynkowych i powrót do ścieżki wzrostów, do jakich spółka przyzwyczaiła akcjonariuszy w przeszłości” - podkreśla Andrzej Jaworski.